Blog podcast
Scroll slim, haal meer uit de online wereld.
Iedereen zit op tegenwoordig op social media, lekker scrollen, liken en posten. Maar er zit veel meer in deze online wereld dan alleen dat. Deze online platforms kan je namelijk goed gebruiken om meer zichtbaarheid te creëren of beter in te spelen op je doelgroep. Alleen is hier een passende strategie voor nodig.
In deze blog worden drie belangrijke vormen van online
marketing besproken die aan bod zijn gekomen in afleveringen van ''de
Lotgenoten'' podcast, (waar ondernemers ervaringen delen met de
luisteraar). Het gaat om e-mailmarketing, TikTok-marketing en
LinkedIn-marketing.
Wat werkt, en waarom…?
E-mailmarketing
E-mailmarketing is een vorm van communicatie waarmee je in
direct contact staat met je doelgroep. hiermee kan je bijvoorbeeld waardevolle
informatie of aanbiedingen delen.
Effectieve e-mailmarketing begint met het verzamelen van een lijst mensen die
daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je merk. Enorm belangrijk en krachtig
volgens Youri Meuleman, ''het is niet zomaar een nieuwsbrief''.
Een e-mailadres krijg je niet zomaar. Een goede strategie is bijvoorbeeld het aanbieden van iets in ruil voor een inschrijving, zoals een kortingscode of voucher. Op die manier trek je mensen aan die echt iets aan je product of dienst hebben.
Segmenteren
Vervolgens is het belangrijk om je lijst te segmenteren. Dit doe je omdat niet
iedereen op je lijst dezelfde interesses of hetzelfde gedrag vertoont. Je kunt
gerichter en persoonlijker communiceren door groepen te maken binnen je lijst (segmenteren).
Bijvoorbeeld op basis van leeftijd of interesse. Zo voelt de klant
zich meer begrepen of gezien en neemt de kans op aankoop toe. (conversie
verhogen)
E-mailmarketing werkt het best met een slimme opbouw.
Denk aan een duidelijke onderwerpregel die opvalt tussen alle andere
e-mails. Ook een duidelijk boodschap is essentieel, het liefst met een
aantrekkelijke call to action.
Goede e-mails zijn kort, duidelijk en relevant.
Je kunt instellen dat een nieuwe abonnees automatisch welkomstmails ontvangen, dit noem je automatisering. Ook kan je instellen dat een klant na een bepaalde periode een herinnering krijgt, op deze manier wordt je bedrijf top-of-mind (zorgen dat je als eerste in iemands gedachten opkomt). En dit alles zonder handmatig werk.
Tot slot is het analyseren van data cruciaal. Denk hierbij aan openratio (hoeveelheid geopende mails), klikgedrag en uitschrijvingen. Met deze cijfers is te zien wat wel werkt en wat niet werkt. E-maimarketing is een fantastische speler op het digitale marketingveld, hiervoor moet je wel blijven testen, bijschaven en data analyseren!

TikTok marketing
Voor veel bedrijven is het een nieuwe plek om zichtbaar te
worden bij een jong en actief publiek, TikTok! Nu is de vraag: hoe doe je dat?
Dit gaat niet enkel over leuke of grappige video's. Creativiteit, snelheid en
goed inspelen op trends staan hierbij centraal.
''Van de Socials'' is een bedrijf wat gespecialiseerd is in contentstrategie
voor TikTok. Dit bedrijf geeft aan dat het van groot belang is om te begrijpen wat
het algoritme en het gedrag van gebruikers is. Op TikTok heeft namelijk elke
video kans om viraal te gaan, ook al komt het van een klein account. Het gaat
om het aantal likes, reacties, vieuws en shares, niet om het aantal volgers.
Ook geven zij aan dat een goede strategie begint bij het begrijpen van je
doelgroep, wat spreekt hen aan?
De TikTok-content die aanslaat is vaak herkenbaar, maar ook onverwachts. Humor werkt goed, ook persoonlijke verhalen of content die inspeelt op emoties.
De eerste paar seconden van een video zijn het belangrijkst. Op dat moment zorg je er namelijk voor of je de iemand laat doorkijken of dat iemand direct verder swiped. Om dit te kunnen bewerkstelligen is het handig om te beginnen met iets opvallends waarmee je direct de aandacht trekt, zoals een vraag, een stelling of een visueel aantrekkelijk beeld
Een slimme manier om op te vallen is door mee te doen met huidige trends. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld populaire geluiden, of doe mee aan ''challenges'' waar andere bekendheden ook aan meedoen. Probeer niet alles letterlijk te kopiëren maar geef er je eigen draai aan. Wees creatief, dit blijft namelijk het beste hangen bij mensen.
Regelmaat is ook belangrijk. Bedrijven die meerdere keren
per week posten, krijgen sneller inzicht in wat werkt en wat niet werkt, zo is
het makkelijk om hierop in te spelen.
Zoals hiervoor beschreven bij de LinkedIn-strategie is het van groot belang om
je content goed te analyseren, zodat je dit tijdens het proces nog kan
verbeteren. Zo blijf je inspelen op de behoefte van je doelgroep
TikTok-marketing draait uiteindelijk niet om perfecte content, maar om relevantie en timing. Geeft ''Van de socials''aan. Wie durft te experimenteren en wie de data goed in de gaten houdt, vergroot zijn kans op een viraltje.
LinkedIn-marketing
LinkedIn is een platform om op zakelijk gebied zichtbaar te
zijn en je netwerk uit te breiden.
Dit platform is onder andere bedoeld voor ondernemers, freelancers, bedrijven
en studenten. Die kunnen hier laten zien waar ze goed in zijn!
Hoe werkt LinkedIn-marketing dan? Simpel, door regelmatig waardevolle content te delen en actief te reageren op anderen, bouw je hier een netwerk op. Het 4c model helpt hier heel goed bij volgens Michel Mousa, Hij legt daarbij uit hoe je via dit model niet alleen zichtbaar wordt, maar ook echt resultaat behaalt.
De eerste C staat voor Content, dit is de basis. Je
stelt je zelf de vraag wat de contentstrategie is en waarmee je het meeste
impressies kan genereren.
Dit doe je door waardevolle berichten te plaatsen en te laten zien waar je
verstand van hebt.
Deel bijvoorbeeld praktijkvoorbeelden of actuele ontwikkelingen in jouw
vakgebied.
Goede content wekt interesse en reacties op.
De tweede C staat voor Conversatie. Via LinkedIn is het mogelijk direct in contact te treden met anderen via dm (direct Messenger)
Het is geen eenrichtingsverkeer. Dus… Zoek het contact op en probeer het gesprek aan te gaan, spar met ondernemers of voer discussies over ideeën. Probeer ook te reageren op reacties. Zo groeit je bereik en je geloofwaardigheid.
De derde C staat voor Call. Elke post heeft een doel.
Dat kan bijvoorbeeld zijn om iemand uit te nodigen om contact op te nemen, of via
een link door te verwijzen naar een website.
Je wilt dat de mensen die jou content zien in actie komen, dit doe je door een duidelijke
oproep toe te voegen.
De vierde C is Conversie. Dit is het moment waarop een volger verandert in een klant, samenwerking of lead (iemand die interesse heeft getoond in product of dienst). Conversie gebeurt in de meeste gevallen niet direct na één post, maar is een kers op de taart van vertrouwen dat je opbouwt door actief bezig te zijn met de hierboven genoemde stappen.
Samengevat
In deze blog is de email, TikTok en LinkedIn marketing besproken. Achter elk platform zit een geheel eigen strategie die hieronder kort samengevat staat:
- E-mailmarketing draait om persoonlijke, gerichte communicatie op het juiste moment.
- TikTok vraagt om snelheid, creativiteit en het slim meedoen aan trends.
- LinkedIn draait om waarde delen, actief zijn en bouwen aan vertrouwen via het 4C-model.
Breng marketingstrategie in de praktijk
Ook jij zal vast wel actief zijn op LinkedIn, maar gebruik
je het nu ook al op de beste manier?
Jou LinkedIn zal er vast al goed uit zien, maar er is altijd ruimte voor
verbetering.
Probeer in het vervolg van jou LinkedIngebruik eens de stappen te volgen uit
deze blog. Misschien groeien jou connecties wel of wordt je vaker benaderd voor
een tof project. Ga er mee aan de slag, succes!
Bronnen
Van de Socials. (2025). Groei in Omzet, personeel en merk | Van de Socials. https://www.vandesocials.nl/