Blog LSD

Zo begrijp je écht wat iemand tegen je zegt en achterhaal je inzichten.

Communiceren is iets wat we dagelijks doen, we praten eigenlijk elke dag wel met iemand. Met de een gaat dit beter dan met de ander. Bij sommige mensen heb je het gevoel dat je je totaal niet gehoord voelt en bij andere heb je juist het gevoel dat hij of zij super geïnteresseerd is in wat jij te vertellen heb en echt iets van jou te weten wilt komen.

In deze blog wil ik je een handige techniek laten zien die je helpt om beter te luisteren en duidelijker te communiceren: het LSD-model. Het LSD-model maakt het makkelijker om echt te begrijpen wat de ander bedoelt, het kan van toepassing zijn als je in de sales werkt, een belangrijke vergadering hebt, of gewoon een gesprek voert,. Ik ga je uitleggen hoe je het model kunt gebruiken in verschillende situaties, wat het voor jou kan betekenen in de toekomst en wat ik zelf heb geleerd van mijn ervaringen met dit model.

Lees verder en ontdek hoe jij het LSD-model kunt gebruiken om je communicatie te verbeteren en beter met anderen om te gaan!

LSD model

LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Dit is een manier van actief luisteren, je gesprekspartner laten uitpraten, samenvatten wat je heb gehoord en extra vragen stellen voor om meer informatie te achterhalen en meer duidelijkheid te krijgen. LSD is een techniek die je helpt om echt te begrijpen wat iemand bedoelt. Je gebruikt deze methode als de ander informatie heeft die jij nodig hebt.

Ook zorgt het ervoor dat je goed contact houdt in een gesprek. Je voorkomt misverstanden en laat zien dat je de ander serieus neemt. LSD wordt vaak gebruikt in verkoopgesprekken, klantgesprekken, coaching of bij hulpverlening. Maar ook in het dagelijks leven is het handig. Je leert beter communiceren en kunt sneller achterhalen wat iemand echt bedoelt.

De 3 onderwerpen

Luisteren
Het is van groot belang dat je goed luistert naar de ander. Het is niet alleen horen wat iemand zegt, maar ook echt actief luisteren. Dat betekent bijvoorbeeld dat je laat zien dat je luistert door oogcontact te maken, af en toe aan te vullen wat de ander zegt, maar niet te veel in te breken. Dit noem je ook wel luistersignalenDaarnaast moet je ook letten op wat iemand niet zegt, dus de non-verbale signalen. Vaak zit er meer achter de woorden dan je denkt, zoals emoties of gevoelens die niet direct uitgesproken worden. Communicatie is dus meer dan alleen wat je hoort.

Samenvatten
samenvatten doe je door te parafraseren. Dit betekent dat je in je eigen woorden herhaalt wat de ander heeft gezegd.Er zitten vier voordelen aan samenvatten. Je laat zien dat je goed hebt geluisterd, je checkt of je het goed begrepen hebt en je geeft de ander de kans om misverstanden recht te zetten.En door parafraseren kan je ook nieuwe inzichten krijgen, omdat je het op een andere manier zegt dan de ander.

Doorvragen
Doorvragen dat doe je door vragen te stellen die je helpen om dieper in het gesprek te duiken en meer inzicht te krijgen in de situatie. Door de juiste vragen te stellen haal je informatie boven water die anders misschien niet naar voren zou komen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ontdekken wat de achterliggende gedachten, gevoelens en motieven van de ander zijn. Dit zorgt er voor dat je een beter beeld krijgt van de situatie. Hierdoor kun je beter inhaken op wat er speelt en kun je effectiever reageren.

Waarom is LSD belangrijk
Het LSD-model is belangrijk omdat het helpt om goed te luisteren. Dit is vooral nodig in gesprekken zoals conflicten, sollicitaties of als er persoonlijke zaken worden besproken. Door goed te luisteren zorg je ervoor dat je begrijpt wat de ander ''echt'' bedoelt en op deze manier voorkom je ook misverstanden. Tijdens gesprekken is het vaak zo dat er wordt gesproken zonder dat de boodschap goed overkomt, doormiddel van het LSD-model kun je beter begrijpen wat de ander denkt en voelt.

Voordelen LSD model

Betere communicatie
Het LSD-model zorgt ervoor dat je beter begrijpt wat de ander bedoelt. Door goed te luisteren, kun je je boodschap beter afstemmen en voorkom je dat er misverstanden ontstaan.

Versterken van relaties
Door te samenvatten en door te vragen, laat je zien dat je echt geïnteresseerd bent in wat de ander te zeggen heeft. Dit helpt om een goede band op te bouwen en zorgt voor een open en eerlijke communicatie.

Inzicht krijgen in de ander
Door door te vragen, leer je meer over de situatie of de gevoelens van de ander. Je krijgt een beter idee van wat er speelt en wat de ander denkt en voelt.

Helpt in lastige gesprekken
Bij moeilijke gesprekken zoals conflicten of vergaderingen, kan het LSD-model ervoor zorgen dat iedereen zich gehoord voelt. Het helpt om de gemoederen te kalmeren en zorgt voor een betere oplossing van het probleem.

Verhoogt effectiviteit in sollicitaties
In sollicitatiegesprekken helpt het LSD-model je om beter in te spelen op wat de kandidaat zegt. Zo maak je het gesprek effectiever en zorg je ervoor dat je de juiste verwachtingen kunt creëren.

Samengevat
Het LSD-model is een techniek die helpt om beter te communiceren door écht te begrijpen wat de ander bedoelt. Door deze methode toe te passen voorkom je misverstanden en krijg je meer inzicht in gesprekken, zowel privé als professioneel.

Eigen ervaring
Tijdens het eerste jaar van mijn studie heb ik al te maken gehad met het LSD model. Hier gebruikte ik het tijdens interviews van onderzoeken. In principe vond ik dit niet echt moeilijk. Het gebeurde eigenlijk vanzelf. Het enige waar ik wel moeite mee had, was het doorvragen. Het is namelijk best moeilijk om ''on the spot'' gerichte vragen te stellen die je ook daadwerkelijk verder helpen met je onderzoek.

Tijdens dit studiejaar heb ik opnieuw te maken gekregen met het onderwerp. Dit keer tijdens het vak Sales en Accountmanagement. Dit is ook de reden dat ik deze blog schrijf.Bij dit vak werkte wij in 4 lesweken toe naar een salesgesprek die ik moest leiden als accountmanager. Hierbij was het doel om de mogelijke klant die voor jou zat, over te laten gaan tot aankoop van jou product. U raad het al, hierbij is de LSD methode essentieel!Je achterhaalt de klantbehoeften door gebruik te maken van deze techniek. Ook kan je daardoor het aanbod van jou product beter afstemmen op je gesprekspartner. Helaas ging dit gedeelte bij mij niet helemaal goed. Ik luisterde goed en ik had zijn antwoorden samengevat. Alleen ging het bij mij mis bij het doorvragen. Ik vroeg eigenlijk veel te lang door naar zijn behoeftes terwijl deze al lang vrij gegeven waren. Uiteindelijk kwam ik door deze fout in tijdsnood. Uit deze situatie heb ik wel geleerd, zo weet ik dat het doorvragen goed is, alleen moet je op tijd stoppen met doorvragen als de informatie die jij nodig hebt al is gegeven.

Wat heb ik in de toekomst aan dit model

In mijn toekomstige werk, misschien wel in de sales of accountmanagement, denk ik dat het LSD-model erg belangrijk gaat zijn. In die rollen moet je goed luisteren naar wat klanten nodig hebben. Het gaat niet alleen om het horen van wat ze zeggen, maar vooral om het ''echt'' begrijpen en daarop door te vragen, op die manier kan ik dieper ingaan op hun wensen en behoeften, zodat ik met oplossingen kan komen die echt bij hen passen.

Mocht ik niet belandden in de sales of accountmanagement dan zal het alsnog enorm goed van pas komen. Op het moment dat ik ergens nieuw ben en in gesprek ga met iemand, kan ik deze techniek toepassen. Het geeft je gesprekspartner het gevoel dat hij of zij begrepen en gehoord word. Hierdoor zal de communicatie tussen mij en andere goed verlopen en een positieve sfeer meedragen. luister écht naar iemand
Nu is het natuurlijk niet zo dat je altijd maar met het LSD model in je hoofd moet zitten. Het is hartstikke belangrijk om het grootste gedeelte van je tijd lekker slap te lullen, maar het kan op sommige momenten enorm handig zijn. Daarom daag ik jou uit om tijdens het eerst volgende gesprek wat je met iemand voert, eens ''echt'' te luisteren naar wat iemand te zeggen heeft, probeer diegene te begrijpen en stel daarna eens een vraag over het onderwerp. succes!

Red. (2025, 5 januari). De kunst van het doorvragen: uitleg en voorbeelden. doorvragen. https://www.vraagzin.nl/2017/01/kritische-vragen-doorvragen.html 

Borggreve, S. (2024, 10 mei). De lsd-techniek: luisteren, samenvatten, doorvragen. lsd. https://degespreksacademie.nl/blog/lsd-techniek-luisteren-samenvatten-doorvragen/ 

Harkhoe, A. (2024, 6 mei). Luisteren, samenvatten, doorvragen (LSD) | Lean.nl. Lean.nl. https://www.lean.nl/veelgestelde-vragen/luisteren-samenvatten-doorvragen-lsd-een-communicatietechniek/  

Luc Kerkhoff 
Sport marketing & management-2024/25
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin