Blog boek

Zo zet je bezoekers van een website aan tot ACTIE.

Een mooie website waarbij alles er strak uitziet, maar toch weinig tot geen bezoekers omdat ze snel wegklikken zonder iets te doen, misschien herken je dit wel. Dat is flink frustrerend omdat er meestal veel tijd in zit, een mooie website betekent namelijk niet meteen dat je ook resultaten behaalt.

Gelukkig is er een oplossing. In het boek: Marketing voor Dummies van Jeanette McMurtry wordt duidelik uitgelegd hoe je een website bouwt die niet alleen mooi is, maar ook echt werkt: een website die aanzet tot actie en aankoop. In deze blog neem ik je mee langs de belangrijkste lessen uit dit boek. Je ontdekt hoe je jouw webidentiteit versterkt, hoe je opvalt met een pakkend design, welke elementen echt verschil maken en hoe je slim omgaat met een landingspagind.

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je een website beter tot zijn recht laat komen en zo mensen laat doorklikken, blijven hangen of zelfs tot actie aanzet? Lees dan vooral verder.

Een webidentiteit creëren en beheren

Een sterke website begint bij een duidelijke webidentiteit. Dat klinkt misschien vaag maar eigenlijk draait het om één simpele vraag: waar sta jij als merk of organisatie voor?

McMurtry beschrijft dat je als bedrijf niet alleen moet nadenken over wat je verkoopt, maar vooral over waarom mensen juist bij jou moeten zijn. Wat maakt jou anders? Dit verschil moet meteen duidelijk worden als iemand je website bezoekt. Denk hierbij aan je tone of voice, kleuren, logo en kernboodschap.

Wat kun je doen?

  • Kies kleuren en beelden die passen bij je merkpersoonlijkheid.
  • Zorg dat je homepage direct duidelijk maakt wat je aanbiedt.
  • Gebruik altijd dezelfde stijl op al je kanalen (consistentie!).

Een webidentiteit gaat ook over vertrouwen opbouwen. Laat bijvoorbeeld echte klantreviews zien of voeg een "over ons" pagina toe met een persoonlijke benadering . Mensen doen liever zaken met mensen dan met bedrijven, Het voelt veel fijner om een relatie op te bouwen met iemand persoonlijk.

Een pakkende website creëren

Een pakkende website is een gebruiksvriendelijk hulpmiddel die je doelgroep de juiste mogelijkheden moet bieden om verder te kunnen. Belangrijker nog: je website moet gericht zijn op actie. Elke pagina moet antwoord geven op de vraag: Wat wil ik dat de bezoeker hier doet?

Hiervoor zijn een aantal belangrijke punten om mee te nemen.

  • Zet de belangrijkste informatie ''above the fold'' (Dit houd in dat het zichtbaar is, zonder dat iemand er voor hoeft te scrollen of te zoeken).
  • Gebruik call-to-actions (gebruik bijvoorbeeld knoppen met de tekst: ''bestel nu'' of ''schrijf je in''. Zet aan tot actie!
  • Houd het simpel, houd je boodschap duidelijk zonder te veel poespas. Te veel informatie leid af.

Bezoekers van een website beslissen in de eerste 3 tot 5 seconden beslissen of ze blijven of wegklikken, ongekend snel als je het mij vraagt. Daarom is het belangrijk om snel vertrouwen te wekken en je bezoeker nieuwsgierig maakt. Wat hierbij van groot belang is: Een pakkende kop, een veelzeggende afbeelding en een heldere/duidelijke boodschap. Hierdoor blijft je bezoeker hangen of pakt die de benen.

Een leuk voorbeeld uit het boek is het gebruik van video's of korte animaties op je homepage. Dat maakt je site persoonlijker en spreekt sneller tot de verbeelding. In plaats van lange teksten. Die mensen negen van de tien keer toch niet helemaal lezen.

Belangrijke ontwerpelementen integreren

Bij het designen van een website, denken mensen al snel aan kleur en layout. Dit klopt ook, alleen is het veel meer dan dat. De hoofdgedachte van webdisign is namelijk: Hoe beïnvloed het ontwerp van je website het gedrag van je bezoeker

Belangrijke elementen van een goed webdesign zijn onder andere de navigatie, die overzichtelijk moet zijn. Zet dus niet vijftien losse items in je menu, maar orden je keuzes op een logische manier. Ook de typografie speelt een rol. Gebruik goed leesbare lettertypes, zorg voor voldoende witruimte en maak onderscheid met duidelijke koppen.
Ook responsiviteit mag niet ontbreken. Dit houd in dat je website perfect moet werken op een klein scherm (telefoon), maar ook op een groot scherm (laptop). Want meer dan de helft van websitebezoekers bekijkt een site via een smartphone. Een ander belangrijk punt is laadsnelheid. Hier herken jij jezelf sowieso is. Een pagina reageert niet binnen enkelen seconden… En bam, weg ben je. Bezoekers haken massaal af als een pagina langer dan drie seconden moet laden. Comprimeer dus je afbeeldingen, dit houd in dat je probeert de bestandsgrootte te verkleinen. Gebruik geen overbodige tekst of andere zaken die het bestand vergroten. Laat je site ook testen door mensen in je omgeving, meten is weten!

Wat ook helpt is het strategisch inzetten van kleuren, want die kunnen emoties oproepen bij mensen. Klinkt gek, is best simpel. Hier een lijstje van kleuren met de daarbij behorende emoties en een voorbeeld van bekende merken.

Blauw: vertrouwen en betrouwbaarheid
Vaak gebruikt door banken zoals Rabobank of ING. Je vertrouwt een bank sneller als de website rust en zekerheid uitstraalt blauw helpt daarbij.

Rood: actie en urgentie.
Gebruikt door webshops zoals Bol.com voor ''Koop nu'' knoppen.
Rood maakt een aanbieding spannender en zorgt dat je sneller klikt voordat je 'm mist.

Groen: groei, gezondheid en duurzaamheid
Gebruikt door duurzame merken zoals AH Biol of Too Good To Go. Groene knoppen bij een donatiepagina of duurzame actie zorgen voor vertrouwen in het doel.

Geel: energie en positiviteit
Gebruikt door merken zoals Coolblue en HEMA voor accenten. Een gele ''toevoegen aan winkelmandje'' knop trekt de aandacht op een speelse manier.

Zwart: luxe en exclusiviteit
Gebruikt door merken zoals Apple of Chanel. Zwart geeft een strak, professioneel uiterlijk aan een premiumproduct of webshop.

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina waar iemand terechtkomt na bijvoorbeeld een klik op een advertentie of e-mail. Deze pagina heeft maar één doel: ACTIE!

Een goede landingspagina begint met een korte maar krachtige headline, die duidelijk maakt wat je aanbied. Het aanbod moet overzichtelijk zijn. Reviews zijn essentieel en horen ook op deze pagina thuis, deze wekken vertrouwen van de bezoeker op. Spoor uiteindelijk direct aan tot actie met een CTA (call to action).

Slimme opbouw
Een effectieve website hoeft niet perse mooi te zijn, het gaat er vooral om dat die duidelijk is en zich richt op een doel. Met de juiste keuzes in uitstraling, ontwerp en inhoud kun je veel meer bereiken met je website.

Ga zelf aan de slag.

Op het moment dat je deze blog gelezen hebt, zou het kunnen zijn dat je denkt aan je eigen website en wil je direct in actie komen om deze te verbeteren. Misschien heb je wel helemaal geen website en ben je nu nieuwsgierig naar hoe dit in ze werk gaat. Dan is dit het moment om in ACTIE te komen.

Heb je al een website?
Bekijk je site dan eens kritisch aan de hand van de stappen uit deze blog. Wat werkt goed? Wat kan duidelijker of slimmer? Kleine aanpassingen in opbouw, teksten of knoppen kunnen al zorgen voor meer bezoekers en meer resultaat. Misschien is die al piekfijn, dan mijn complimenten!

Nog geen website?
Begin gewoon! Maak een simpele site en leef je uit met. Er zijn tal aan mogelijkheden. Maak bijvoorbeeld een website over jou hobby's. Gebruik de aanwijzingen uit deze blog als basis. Het belangrijkste is dat je gewoon begint, leren doe je door fouten te maken!

Of je er nu wel een hebt of nog niet, ga er mee aan de slag en wie weet tot ziens, als ik door jou website heen snuffel.

Succes!



  

Luc Kerkhoff 
Sport marketing & management-2024/25
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin